De gunfactor is het geheel van factoren die ervoor zorgen dat men je iets gunt. Ieder persoon beschikt over een bepaalde gunfactor. Zo gun jij de één, bewust of onbewust, meer dan de ander. Dit zorgt ervoor dat de gunfactor een grote rol speelt bij het beslissingsproces van de mens.
De gunfactor is het geheel van factoren die ervoor zorgen dat men je iets gunt. Ieder persoon beschikt over een bepaalde gunfactor. Zo gun jij de één, bewust of onbewust, meer dan de ander. Dit zorgt ervoor dat de gunfactor een grote rol speelt bij het beslissingsproces van de mens.
Als je over een hoge gunfactor beschikt, zul je eerder gekozen worden.
We kunnen allemaal wel iemand voor ogen halen die in onze beleving over een lage gunfactor beschikt. Stel je eens voor dat je tijdens een sollicitatiegesprek aan de andere kant van de tafel zit, zou je hem/haar dan aannemen?
Waarschijnlijk niet. Dit maakt het voor jou, als sollicitant, belangrijk om over een hoge gunfactor te beschikken. Om je gunfactor tijdens het sollicitatiegesprek te vergroten, geven we deze week 6 tips.
5 tips om je gunfactor tijdens een sollicitatiegesprek te vergroten
Voordat je wordt aangenomen, ga je op een sollicitatiegesprek. Tijdens dit sollicitatiegesprek wordt beoordeeld of je geschikt bent om de openstaande vacature in te vullen. Deze beoordeling wordt gemaakt door je gesprekspartner. Op deze gesprekspartner zul je een goede indruk achter moeten laat. Hij/zij bepaalt immers of jij de vacature invult of niet.
De beoordeling van het sollicitatiegesprek wordt gevormd op basis van objectieve en subjectieve factoren. Dit maakt het belangrijk om over de gunfactor te beschikken. Zo zullen verschillende “op papier goede” kandidaten worden afgewezen, omdat ze niet over de hoogste gunfactor beschikken.
De gunfactor kun je vergroten door:
1. Toon oprechte interesse
Tijdens het sollicitatiegesprek wil de werkgever ontdekken of je over de juiste kennis en persoonlijkheid beschikt om de vacature succesvol in te vullen. Het gesprek zal hierdoor om jou draaien, echter wil dit niet zeggen dat je geen interesse in anderen kan tonen.
Zo kun je vragen naar de sfeer binnen het bedrijf of hoe je gesprekspartner bij het bedrijf terecht is gekomen. Door interesse te tonen en vragen te stellen, vergroot je de gunfactor. Hiermee voorkom je een eenzijdig gesprek. Daarnaast krijgen jullie een beter beeld van elkaar en leer jij het bedrijf kennen, waardoor je beter kan bepalen of dit het bedrijf is waarvoor je wil werken.
2. Maak gebruik van complimenten
Mensen worden gedreven door complimenten. Positieve reacties op handelingen van mensen zorgen ervoor dat men zich goed voelt en tevreden is. Door complimentjes te geven, laat je jouw waardering richting een ander zien. Dit zorgt voor een wederzijdse waardering en vergroot de gunfactor.
Daarnaast is een complimentje een prima ijsbreker. Door één of meerdere complimentjes te geven, creëer je een prettige sfeer, wat bevorderlijk is voor het verloop van het sollicitatiegesprek. Zorg er echter wel voor dat je niet doorslaat in het geven van complimenten. Teveel of neppe complimenten zorgen ervoor dat je slijmerig overkomt.
3. Non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie speelt een cruciale rol bij het maken van een goede indruk.
Als jij een goede en prettige indruk achterlaat op je gesprekspartner, wordt de baan jou eerder gegund.
Let dan ook goed op de volgende punten:
Houding
Plaats je handen niet over elkaar. Hiermee neem je een gesloten houding aan, terwijl je jezelf tijdens het sollicitatiegesprek juist bloot wil geven. Vergeet ook niet rechtop te blijven zitten.
Handdruk
Een handdruk is als het ware het eerste contact met je gesprekspartner. Geef je gesprekspartner bij het eerste contact een stevige handdruk. Hiermee toon je karakter en kom je overtuigend over.
Praat duidelijk
Een sollicitatiegesprek kan spannend zijn en deze spanning kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld te zacht gaat praten of zelfs gaat stotteren. Probeer rust en kalmte in je stem te brengen. Dit kun je doen door langzamer te gaan praten of even na te denken voordat je een vraag beantwoordt. Hiermee kun jij je even concentreren en betere antwoorden geven.
Oogcontact
Kijk ook regelmatig je gesprekspartner in de ogen aan. Door oogcontact te maken kom je zelfverzekerd over en toon je interesse.
4. Kom goed voor de dag
Een goede eerste indruk vergroot jouw gunfactor en de kans om aangenomen te worden.
Om de gunfactor te vergroten, zul je dus goed voor de dag moeten komen. Je kunt als sollicitant over veel potentie beschikken, maar als je te laat komt of onverzorgd overkomt zul je naar waarschijnlijkheid niet gekozen worden.
Je voorkomen doet er dus echt toe. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 62% van de werkgevers en recruiters haar/zijn keuze, om een sollicitant aan te nemen, af laat hangen van de kledingkeuze. De best bijpassende kleding verschilt per functie en bedrijf. Om je te helpen bij het maken van de juiste kledingkeuze geven we in dit artikel een aantal tips. Zorg daarnaast ook voor een verzorgd kapsel en wees zorgvuldig met het gebruik van make-up.
Naast je goed te kleden, speelt je persoonlijke verzorging ook een belangrijke rol in het vergroten van de gunfactor. Zo blijkt dat een slechte lichaamsgeur, zoals een rookgeur, een van de grootste ergernissen is van werkgevers en recruiters. Een geurtje of deodorant kan je hierbij helpen.
5. Pas jezelf aan
Een goed sollicitatiegesprek wordt vanuit twee kanten gevoerd. Probeer in te schatten met wat voor persoon je te maken hebt en stem hier je gesprek op af. Doe je er verstandig aan om rustig en kalm over te komen of juist druk en gepassioneerd? Kun je informeel spreken of geeft jouw gesprekspartner de voorkeur aan formeel taalgebruik?
Als je beide op je gemak bent, zal het gesprek openlijk verlopen. Hierdoor krijg je eerder de kans om je eigen inbreng te tonen en je ware unieke ik te laten zien. Als de gesprekspartner zich op zijn/haar gemak voelt dan zal hij/zij eerder met een goed gevoel terugkijken op het sollicitatiegesprek, waardoor je de baan gegund wordt.
Probeer in aanloop van het sollicitatiegesprek alvast op zoek te gaan naar gespreksstof zoals gedeelde interesses, om aan te sturen op de spreekwoordelijke klik.