In de IT is niets belangrijker dan het hebben van insights. Om te beginnen wat insights over mijzelf.
Ooit gedacht dat iemand die 8 jaar lang als gymleraar voor de klas heeft gestaan, binnen twee maanden aan de slag kan als IT’er bij één van de grootste vliegtuigmaatschappijen van Nederland? Ik niet, al heb ik er wel altijd van gedroomd. Hoewel ik altijd geïnteresseerd was in technologie, en in telefoons van vrienden sta als “Tim IT nerd”, heb ik er nooit voor gekozen om een opleiding in deze richting te kiezen. Naast dat deze opleidingen mij erg saai leken, vond ik mezelf niet sociaal genoeg om “succesvol” te zijn in het bedrijfsleven. Vandaar dat ik koos voor een opleiding waar ik mijn sociale skills kon verbeteren, docent lichamelijke opvoeding. Gelukkig was er de mogelijkheid om op mijn 28e alsnog een vliegende start te maken in de IT. (Meer over mij vind je in dit kranten artikel van de Metro).
Insights: de data die jij nodig hebt op de manier hoe jij het wilt zien
Dit waren wat insights in mijn leven. Nu zie je al enigszins waarom “insights” zo belangrijk zijn. Zonder deze achtergrond weet je namelijk niet door wat voor persoon deze blog is geschreven. Insights zorgen ervoor dat je een nauwkeuriger beeld kunt hebben op iets of iemand. Stel je een psycholoog voor die een cliënt probeert te helpen. Zonder voorkennis en zonder te weten wat er in deze cliënt omgaat, is dat vrijwel onmogelijk. In mijn functie als data innovatie specialist houd ik mij voornamelijk bezig met het faciliteren van insights. Niet in het leven van andere mensen, maar in die van IT processen, applicaties en de Business KPI’s (Key Performance Indicators) die hieruit voortvloeien.
Mijn team
Hoe wij dit faciliteren proberen we continu te verbeteren. Voorheen was het zo dat ons team bedacht wat belangrijk was voor IT en business en daarop insights beschikbaar maakte. Bijvoorbeeld door het dagelijks of wekelijks leveren van rapporten. Sinds kort leveren we een service waarbij teams zelf kunnen kiezen welke data voor hun belangrijk is om de beste insights te verkrijgen. Deze data kunnen ze vervolgens via real time dashboards zelf visueel maken en naast hun werkplek op (enorme) schermen tonen. Bijvoorbeeld: het team dat WiFi verzorgt in de vliegtuigen heeft zo een overzichtelijke manier om te zien hoe vaak de vliegtuigen hun connectiviteit verloren tijdens een vlucht en klanten mogelijk zonder WiFi zaten.
Natuurlijk zijn er andere manieren om deze data visueel te maken of te analyseren. De beste manier is afhankelijk van het doel, en wie weet dat nou beter dan het team zelf?
Mijn team is op de achtergrond bezig om deze diensten te faciliteren en in stand te houden, uit te breiden, te verbeteren en is tussendoor op zoek naar mogelijkheden om andere teams nog beter te kunnen voorzien in hun insights. We zijn op dit moment bijvoorbeeld bezig om voor teams machine learning mogelijk te maken. Meer hierover in mijn volgende blog!