Als tester in een Agile team wordt van mij verwacht dat ik meega met hetzelfde tempo als de meer ervaren testers.
Het leuke is dat mijn rol al begint voordat de eerste ontwikkelaar begonnen is met het schrijven van de code. Wekelijks hebben we sessies waarin de productowner vertelt wat er ontwikkeld moet worden, hoe het moet werken en wat het doel ervan is. De ontwikkelaars gaan dan vaak met elkaar in discussie over hoe dit het beste te ontwikkelen is, wat ze daarvoor nodig hebben en hoe het geïmplementeerd moet worden.
In deze sessies verzamel ik de eerste informatie die ik voor het testen gebruik. Zo kan ik de werking beschrijven met de risico’s die zitten aan het implementeren van de applicatie. Hierdoor weet ik wat ik moet testen en nog belangrijker wat eventueel onbedoeld stuk kan gaan en wat ik dus moet hertesten (de regressietest).
Hoe bevalt het werk in de ICT?
Het mooie aan werken in een Scrum team is dat je nauw betrokken blijft bij je eigen bevindingen. De productowners willen van jou graag weten wat de impact is en de ontwikkelaars willen exact weten en zien hoe het gereproduceerd kan worden. Er zijn een aantal zaken die geweldig zijn om te zien als resultaat. Extern zie ik hoe de kwaliteit van een product verbeterd wordt en intern zie ik hoe de ontwikkelaars mij benaderen zodat ze dezelfde fout niet nog een keer maken. Als tester maak je anderen bewust van kwaliteit en het belang ervan. Samenwerken aan een geweldig eindproduct waar je positieve geluiden over hoort in familiaire en vrienden kringen geeft een goed gevoel. Af en toe een bizarre situatie bedenken om de applicatie toch “kapot” te krijgen, is geweldig… maar nog geweldiger is het als die situatie door de ontwikkelaars al is opgevangen. Dat is voor mij een teken dat we de goede richting ingaan!
Quality Assurance Analyst bij PVH Corp
Als je na bijna drie jaar bij een klant een nieuwe opdracht krijgt, dan is dat even wennen, want: nieuwe mensen, nieuwe locatie, nieuwe systemen. Het enige wat eigenlijk hetzelfde is gebleven, zijn de uitdagingen waar de klant mee worstelt. PVH in Amsterdam is het Europese hoofdkantoor van onder andere Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Vanuit deze locatie wordt nagedacht over marketing, strategie en de sites voor alle Europese landen waar ze actief zijn. Dat brengt grote uitdagingen met zich mee voor een IT afdeling die de website moet maken en onderhouden. Denk hierbij aan vertalingen voor al die landen, prijzen die omgerekend moeten worden, welke artikelen zijn waar wel en waar niet beschikbaar. Elk land heeft eigen betaalmethodes, voorwaarden voor bezorging en de gekoppelde verzendkosten.
De eerste paar dagen werd de complexiteit van bovenstaande mij snel duidelijk. Daar bovenop kwam nog de complexiteit van het bestaande IT landschap. Ik heb het gekscherend vergeleken met een bord spaghetti: we zien allemaal het bord en de vele slieren spaghetti die erop liggen. Elke sliert is op zijn manier verantwoordelijk voor het totaalplaatje. We zien dat slierten ergens beginnen, we zien dat ze ergens eindigen. Maar tussen het begin en het eind ligt een grote berg pasta. Het aanpassen of verwijderen van één van die slierten is risicovol, omdat niemand exact lijkt te weten wat die specifieke sliert voor functie heeft in de grote hoop. Misschien kan die sliert prima weggehaald worden zonder gevolgen of misschien stort de berg dan in.
In samenwerking met de business zijn er een aantal prioriteiten opgesteld waar aan gewerkt moet worden. Bovenaan staat het verhogen van de kwaliteit en het verkorten van de time-to-market. Met deze input ben ik de afgelopen sprints gaan analyseren. Insteek van deze analyse was de vraag “Op welke manier kunnen we de topprioriteit van de business behartigen”. Na deze analyse ben ik samen met de Quality Manager bij de implementatiepartner geweest in Engeland. Daar hebben we de bevindingen besproken op het gebied van testen en kwaliteit, en hebben we afspraken gemaakt over de komende periode. Bijvoorbeeld op het gebied van verbeteren van de testrapportage en inspraak in testautomatisering. Dit zijn allemaal acties voor het verhogen van de geleverde kwaliteit. Om ook de time-to-market te verkorten, is een aanvullende verandering nodig. Daar werken we nu hard aan door het verschuiven van de fase “User Acceptance Testing”.
Deze vindt nu nog plaats ná elke sprint, maar dat willen we al ín de sprint uitvoeren. Dit vereist echter een verandering in een aantal processen, waar we dus goed op moeten passen. Tot de tijd dat we inzichtelijk hebben aan welke knoppen we kunnen draaien, ben ik ook druk bezig de kwaliteit te verhogen van de geleverde user-stories door ook zelf in een van de scrumteams mee te doen.