Op de arbeidsmarkt gebeurt momenteel het tegenovergestelde als op de huizenmarkt: de aanbieder (lees: werkgever) heeft de macht en niet de sollicitant.
Wat ik zelf tijdens het solliciteren maar al te vaak heb gemerkt. Niet voor niets reageren er minimaal 100 kandidaten op 1 functie. Echt waar, 100 kandidaten voor 1 functie. Bizar toch?
Opvallen tussen al die andere sollicitatiebrieven
Het is dus de kunst om op te vallen naast die andere 99 brieven en CV’s die de recruiter voor zich heeft liggen. Maar hoe doe je dat? Als je een beetje handig bent met Photoshop of Adobe Indesign, kun je natuurlijk een opvallend ontwerp van je CV en brief creëren. Maak het grafisch aantrekkelijk, zodat je brief er uitspringt ten opzichte van de rest en in ieder geval even bekeken wordt. Of maak je CV bijvoorbeeld in Prezi. Dat is weer net even wat anders. Op mijn LinkedIn profiel heb ik een voorbeeld van een Prezi-CV staan en op internet vind je er nog veel meer.
8 tips voor een pakkende motivatiebrief
Maar hoe opvallend een visuele, Prezi of andere vorm van creatieve CV ook is, een prettig leesbare en vooral originele, creatieve motivatie is zeker zo belangrijk. Daarin vertel je immers waarom de recruiter niet anders kan dan jou uit te nodigen voor een gesprek. Acht aandachtspunten voor het schrijven van een pakkende motivatie op een rij.
- Gebruik geen lange zinnen. Houd voor jezelf maximaal 20 woorden per zin aan. Dat leest het prettigste.
- Gebruik geen standaard zinnen of termen. Wees creatiever dan ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ of dat je ‘enthousiast en spontaan’ bent.
- Schrijf actief. Vermijd woorden als ‘zullen’ en ‘worden’. Dus niet ‘zal ik doen’ maar ‘doe ik!’.
- Schrijf overtuigend. Sta volledig achter je verhaal en weet voor jezelf waarom jij de meest geschikte persoon bent voor die functie. Als je daarvan overtuigd bent, straal je dat ook uit in je motivatie.
- Kies de juiste toon van je brief. Bekijk de website van je potentiële werkgever. Word je daar heel joviaal aangesproken, pas daar je brief dan op aan. Bij een zakelijke toon, kan je het beste een formele brief schrijven.
- Maak het persoonlijk. Geen opsomming van je CV, maar laat zien wie je bent. Ook is het goed om te laten blijken dat je je hebt ingelezen in het bedrijf en het LinkedIn profiel van de contactpersoon hebt bekeken. Dat spreekt mensen aan.
- Houd het kort maar krachtig. Niemand zit te wachten op een heel epistel met waarom ze jou moeten aannemen. Geef niet teveel weg, maak nieuwsgierig zodat ze je wel ‘moeten’ uitnodigen op een gesprek.
- Laat je brief nalezen. Een spelfout zit in een klein hoekje en na 6 keer doorlezen zie je dat zelf niet meer. Laat daarom je brief nog even nalezen door iemand met een frisse blik voordat je hem verstuurt.
Break a leg! Toi toi toi! Oftewel, succes!
Bron: Marketing-communicatie-vacatures.nl